phone

09120304263

09197142162  

آیا استرس می تواند باعث چاقی شود؟

    
تعداد بازدید: 618
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/5

این سوال که آیا مقادیر بیش از حد کورتیزول می تواند منجر به افزایش وزن شود؟ اساساً مشابه این سوال است که آیا استرس بیش از حد می تواند باعث افزایش وزن ناخواسته شما شود یا خیر. پاسخ در هر دو مورد مثبت است.

کورتیزول یک هورمون استرس طبیعی است که مسئول تنظیم متابولیسم بدن شما است، بنابراین مهم است که از دستورالعمل های سلامت عمومی برای کاهش آن پیروی کنید. از یافتن زمان برای استراحت گرفته تا بهبود رژیم غذایی و ورزش، می توانید اطمینان حاصل کنید که کورتیزول خود را کنترل کنید و نه برعکس.

کورتیزول چیست؟

کورتیزول هورمونی است که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شود. کورتیزول که توسط غدد فوق کلیوی واقع در کلیه های شما ایجاد می شود، زمانی که تحت استرس هستید ترشح می شود. این کار بدن شما را به حالت جنگ یا گریز می فرستد، به طور موقت عملکردهای منظم بدن را متوقف می کند و متابولیسم شما را کند می کند. در حالی که این هورمون برای بقا ضروری است، می تواند در مقادیر بیش از حد مضر باشد.

 

کورتیزول می تواند منجر به افزایش وزن شود؟

کورتیزول متابولیسم چربی و کربوهیدرات شما را تحریک می کند و موجی از انرژی در بدن شما ایجاد می کند. در حالی که این فرآیند برای شرایط بقا ضروری است، اشتهای شما را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، افزایش سطح کورتیزول می تواند باعث میل به غذاهای شیرین، چرب و شور شود. این بدان معناست که شما بیشتر به خوردن سیب زمینی سرخ کرده میل دارید تا اینکه یک وعده غذایی متعادل صرف کنید.

کورتیزول بیش از حد نیز می تواند بدن شما را به تولید تستوسترون کمتری سوق دهد. این ممکن است باعث کاهش توده عضلانی و همچنین کاهش میزان کالری سوزی بدن شما شود.

 

چرا کندی در عملکرد کورتیزول می تواند مضر باشد؟

از آنجایی که متابولیسم شما مسئول تبدیل غذا به انرژی است، تغییر در نحوه عملکرد این سیستم می تواند مشکلات احتمالی ایجاد کند. همانطور که توسط انجمن روانشناسی آمریکا بیان شده است، این مسائل عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • خستگی
  • افسردگی
  • عوارض سلامتی، مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع 2
  • کاهش اثربخشی سیستم ایمنی بدن

 

علاوه بر این، وزنی که افراد در نتیجه افزایش کورتیزول به دست می آورند اغلب در اطراف شکم است. چربی انباشته شده در اطراف کمر به ایجاد بیماری های قلبی عروقی نسبت داده می شود و به آن لقب «چربی سمی» داده می شود.

 تاثیر استرس بر چاقی

 

چگونه از مشکلات سلامتی در آینده جلوگیری کنیم؟

اگرچه ممکن است برخی روزها کاهش سطح استرس شما غیرممکن به نظر برسد، اما همچنان می توانید اثرات افزایش کورتیزول را مدیریت کنید. برای شروع، تمرین آرامش از طریق تمرکز حواس، مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق می تواند به کاهش تولید این هورمون به سطح طبیعی کمک کند.

 

همچنین با اطمینان از اینکه رژیم غذایی با کیفیت بالا مصرف می کنید، پیشنهاد میشود از داروهای لاغری مورد تایید داروخانه های ایران را نیز استفاده کنید. از جمله داروی لاغری آلفا اسلیم و قرص لاغری ریداکتیل که به دلیل گیاهی بودن هیچ گونه عوارض خطرناکی ندارد.

از طرفی سعی کنید بیشتر غذاهای کامل گیاهی بخورید. البته، تصمیم گیری برای تغذیه درست همیشه آسان نیست، اما ارزشش را دارد.

با نظارت بر رژیم غذایی، کالری هایی که مصرف می کنید به انرژی تبدیل می شوند، نه اینکه به چربی تبدیل و توسط بدن ذخیره می شوند.

در نهایت، ورزش راهی عالی برای مدیریت هورمون های استرس و لاغری اندام شما نیز می باشد. چه برای دویدن بیرون بروید، چه روزانه با خانواده خود پیاده روی کنید یا به باشگاه بروید، ورزش به حفظ توده لاغر بدن شما کمک می کند. این امر به ویژه در دوره های طولانی مدت سطوح بالای کورتیزول بسیار مهم است.

به طور کلی، مهم است به یاد داشته باشید که هیچ درمان معجزه آسایی برای افزایش کورتیزول وجود ندارد. ورزش، تغذیه صحیح و آرامش بهترین روش ها برای کاهش سطح این هورمون های مضر هستند که در پاسخ به استرس افزایش یافته اند.

 جهت خرید انواع قرص لاغری خارجی اصل کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

از     رای
6.3