phone

09120304263

09197142162  

روند کاهش وزن چگونه است؟

    
تعداد بازدید: 599
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/7

چه خوب بود اگر همه ما به یک میزان وزن کم می کردیم! متاسفانه اینطور نیست.

کاهش وزن فردی است و می تواند تحت تاثیر بسیاری از عوامل فیزیکی، هورمونی و سبک زندگی باشد. برای جلوگیری از ناامیدی و تسلیم شدن، مهم است که بدانید چه چیزی ممکن است بر میزان کاهش وزن شما تأثیر بگذارد.

 

در عصر رضایت های آنی و ادعاهای تبلیغاتی متنوع، ممکن است داشتن انتظارات واقع بینانه دشوار باشد. ناگفته نماند که ممکن است وسوسه شوید که یک هدف بلندپروازانه برای کاهش وزن برای خود تعیین کنید.

البته این طرز تفکر قابل درک است. یک هدف بزرگ ممکن است باعث شود که انگیزه و اشتیاق بیشتری برای شروع تحول خود داشته باشید. اما کاهش بیش از حد وزن نه تنها می تواند به "اثر یویو" وحشتناک منجر شود، بلکه می تواند ناسالم نیز باشد. علاوه بر این، کاهش وزن ناخواسته برای برخی افراد بسیار دشوارتر از دیگران است.

 کاهش وزن چگونه اتفاق می افتد؟

کالری مصرفی شما یعنی تعداد دقیق کالری هایی که در روز می سوزانید از سه جزء اصلی تشکیل شده است.

  • اولین مورد به عنوان نرخ متابولیک استراحت (RMR) شناخته می شود. نرخ متابولیک پایه (BMR) است. حداقل کالری مورد نیاز بدن شما برای حفظ عملکردهای طبیعی بدن، مانند تنفس و پمپاژ خون و همچنین فعالیت های روزانه کم تلاش، مانند غذا خوردن، پیاده روی برای دوره های کوتاه. برای مثال، برای استفاده از حمام)، عرق کردن یا لرزیدن. 
  • جزء دوم به عنوان اثر حرارتی غذا ((TEF نامیده می شود. انرژی اضافی مورد نیاز برای هضم، جذب و استفاده از مواد مغذی مصرفی. بر اساس مجله تغذیه TEF با اندازه وعده های غذایی بزرگتر، مصرف کربوهیدرات و پروتئین و همچنین رژیم های گیاهی کم چرب افزایش می یابد.
  • جزء سوم به عنوان اثر حرارتی فعالیت TEA) ) نامیده می شود. تعداد کالری سوزانده شده در طول ورزش. TEA همچنین می‌تواند شامل گرمازایی فعالیت غیر ورزشی باشد که مقدار انرژی مصرف شده در طول فعالیت‌های سبک مانند بی‌قراری، آشپزی و ... است.

 

برای کاهش وزن، باید کمبود کالری ثابتی داشته باشید. وقتی کالری بیشتری نسبت به مصرف کالری بسوزانید، بدن شما در ذخایر انرژی ذخیره شده در بافت چربی فرو می رود. برعکس، زمانی که کالری بیشتری نسبت به نیاز بدن خود مصرف کنید، شروع به افزایش وزن خواهید کرد.

بسیاری بر این باورند که برای مثال خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر می تواند شانس کاهش وزن ناخواسته را افزایش دهد.

یکی دیگر از تصورات غلط این است که کار فکری عمیق می تواند مصرف انرژی شما را افزایش دهد. متأسفانه، فکر کردن کالری نمی سوزاند.

 

روند لاغری

 چه عواملی بر کاهش وزن تاثیر می گذارد؟

  • سن

با افزایش سن، ترکیب بدن ما تغییر می کند. توده عضلانی و ماهیچه ایی را از دست می دهیم و چربی بیشتری به دست می آوریم. فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم می تواند این روند را به تعویق بیندازد. البته بسیاری از افراد مسن دارای قدرت و استقامت عضلانی عالی هستند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میزان متابولیک اندام های داخلی در افراد مسن به تدریج کاهش می یابد. در نتیجه، آنها برای عملکرد صحیح به کالری کمتری نیاز دارند و این مورد تأثیر قابل توجهی بر نیاز کلی انرژی ما خواهد داشت. 

د رکل با افزایش سن، کاهش وزن دشوارتر می شود. این تا حدی به این دلیل است که بدن‌های مسن‌تر توده عضلانی کمتری دارند که بر سرعت متابولیسم تأثیر می‌گذارد. همچنین می تواند به این دلیل باشد که افراد مسن زمان بیشتری را صرف کار و زندگی خانوادگی می کنند و زمان آزاد کمتری برای ورزش و فعالیت عمومی دارند.

 

  • میزان فعالیت

هرچه فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید، می توانید کالری بیشتری بسوزانید. اما زمان صرف شده برای تمرین عامل کلیدی در اینجا نیست شدت مهم است.

پیاده روی آرام یا شرکت در یک کلاس یوگای ملایم تاثیری مانند دویدن 10 کیلومتری نخواهد داشت. اینکه چگونه ورزش می کنید و چگونه با فعالیت بدنی پیشرفت می کنید، به همان اندازه به سطح فعالیت شما اهمیت دارد.

 

  • سطح هیدراتاسیون

آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند؟ هیدراتاسیون قطعا در کاهش وزن نقش دارد، اگرچه تاثیر آن مستقیم نیست.

مطالعات حیوانی همچنین نشان داد که کم آبی بدن می تواند منجر به تغییرات هورمونی شود که ممکن است خطر چاقی و بیماری های مرتبط را افزایش دهد. مصرف توصیه شده 2 لیتر اب در روز را فراموش نکنید.

 

  • ژنتیک

تعداد زیادی از مطالعات، گونه های ژنی را شناسایی می کنند که با افزایش توده چربی مرتبط هستند. این نوع ژن ها ممکن است با عوامل محیطی خاص تعامل داشته باشند و خطر چاقی را افزایش دهند. 

  • خواب

آیا خواب کالری می سوزاند؟ نه دقیقا. اما رعایت بهداشت خواب خوب می تواند در تلاش های کاهش وزن شما تفاوت ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که تنها یک شب بی خوابی میل شما را به غذاهای پرکالری و فاقد مواد مغذی مانند کلوچه ها و نوشیدنی های شیرین افزایش می دهد. الگوهای خواب آشفته منجر به افزایش مصرف کالری نیز می شود. 

 

  • استرس

استرس روانی عامل دیگری است که ممکن است بر سرعت کاهش وزن شما تأثیر بگذارد. بررسی های نشان می دهد که  احساس استرس ممکن است کیفیت خواب شما را کاهش داده، و اشتهای شما را افزایش دهد، هوس  و میل شما به غذا را تشدید کند و انگیزه شما را برای ورزش کاهش دهد.

  • سلامت روده

دانشمندان به طور فزاینده ای به سلامت روده به عنوان عاملی در چاقی اشاره می کنند. طبق بررسی لنجام شده، مقدار و نوع میکروب های ساکن در روده ما ممکن است میزان کاهش وزن شما را تعیین کند.

  • هورمون ها

برخی از اختلالات هورمونی بر سرعت کاهش وزن شما تأثیر می گذارد. کم کاری تیروئید یک مثال خوب است. وضعیتی که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تقویت کننده متابولیسم تولید نمی کند، که به نوبه خود می تواند باعث افزایش وزن شود.

 

لاغری

 

چقدر باید در هفته وزن کم کنید؟

به گفته مرکز جهانی کنترل و پیشگیری از چاقی، افراد باید نرخ کاهش وزن نسبتاً ثابتی در هفته داشته باشند زیرا به این ترتیب احتمال کاهش وزن در طولانی مدت بیشتر است. 

از طرفی، کسانی که رژیم غذایی با کمترین کالری دریافت می کنند، بیشترین حجم عضلانی را از دست دهند.

 با این حال، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که رویکردی تدریجی داشته باشید، زیرا نگرش سالم تر به غذا را ترویج می کند و کمترین احتمال ایجاد عوارض جانبی را دارد.

اگر می‌خواهید نتایج را در آینده حفظ کنید، توصیه می‌شود روی کاهش وزن آهسته اما سالم تمرکز کنید. تداوم در کاهش وزن، احتمال افزایش وزن مجدد شما را کاهش می‌دهد و مهمتر از همه، بسیار ایمن‌تر از کاهش وزن سریع است.

بنابراین نرخ واقعی کاهش وزن در هفته چقدر است؟

برای اکثر افراد، نرخ واقعی کاهش وزن نقطه شروع متفاوتی دارد. بهترین معیار 1-2 درصد وزن فعلی شما است. این درصد را در طول رژیم غذایی خود حفظ کنید.

سخن پایانی:

تسریع کاهش وزن قطعا امکان پذیر است، اما لزوما سالم نخواهد بود." از آنجایی که کاهش سریع وزن می تواند منجر به کاهش توده عضلانی، کاهش متابولیسم، کمبود مواد مغذی در بدن و بسیاری از مشکلات دیگر شود، توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

از سوی دیگر، قرص ها و دارو های لاغری معتبر زیادی مطمئناً وجود دارد که می تواند کاهش وزن چند کیلوگرمی را بدون به خطر انداختن سلامتی شما تسریع کند. در این میان، شاید بتوان از شناخته شده ترین قرص های لاغری به قرص لاغری تیتانیوم | قرص لاغری جی سی | قرص لاغری آلفا اسلیم | قرص لاغری بلوبری اشاره کرد.

شرکت بهین دارو مرجع رسمی واردات قرص های لاغری اصل در ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از     رای
6.3