phone

09120304263

09197142162  

علت چاق شدن در زمستان چیست؟

    
تعداد بازدید: 830
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/12

یافتن علت چاق شدن در زمستان تشخیص دلایل افزایش وزن در فصول سرد از سری مواردی است که در داشتن یک اندام متناسب و جلوگیری از افتادن در تله افزایش وزن در 6 ماه سرد سال تاثیر بسزایی دارد. از این رو در این مقاله از سایت بهین دارو ابتدا علت چاقی در زمستان را بررسی و سپس به عوامل پیشگیرانه آن اشاره شده است.

علت چاق شدن در زمستان یا دلایل افزایش وزن در فصول سرد، معضلی است که بیشتر افراد مستعد چاقی با آن مواجه هستند، حتما برای شما هم این سوال مطرح است چگونه از چاق شدن در فصول سرد جلوگیری کنیم؟

بررسی علت چاق شدن در زمستان و روش‌های پیشگیری از اضافه وزن در زمستان گاها به حدی برای افراد مهم است که برای گذراندن این فصول سال به پزشک تغذیه مراجعه و این مدت زمان را با برنامه غذایی سر می‌کنند.

 

علت چاق شدن در زمستان + روش‌های پیشگیری از اضافه وزن در زمستان

علت چاق شدن در زمستان

 

اما راه‌حل‌های ساده تری برای دسترسی به یک ثبات وزنی در فصول سرد سال وجود دارد که در این مقاله از سایت بهین دارو با محصولات متنوع لاغری و چاقی به بررسی علت چاق شدن در زمستان و روش‌های پیشگیری از افزایش وزن در فصول سرد پرداخته شده است.

 

علت اضافه وزن در زمستان چیست؟

بررسی‌های انجام شده نشان داده است که افزایش وزن و بروز چاقی در افراد در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان بیش از دیگر فصول رخ می‌دهد.

 

دلایل افزایش وزن در زمستان

علت اضافه وزن در زمستان چیست

 

حتی گاها در حین بررسی علت چاقی در زمستان به این مورد اشاره می‌کنند که اگر افزایش وزن در 6 ماه آخر سال، به‌خصوص در زمستان رخ بدهد، تا ماه‌های بعدی سال وزن به همان حالت باقی مانده و نمی‌توان از مضرات آن رهایی یافت.

 

علت چاقی در زمستان: روزهای کوتاه، شب‌های بلند

از دلایل اصلی افزایش وزن در زمستان روزهای کوتاه و شب‌های بلند است که افراد را در تله مصرف انواع کالری بواسطه شب نشینی‌ها و میل کردن انواع تنقلات می‌اندازد. این افزایش کالری بدن روی تجمع توده‌های چربی تاثیر داشته و از این رو معضل چاقی در زمستان را به همراه دارد.

 

علت چاقی در زمستان: کم تحرکی ناشی از برودت هوا

علاوه بر این موارد کم تحرکی به دلیل برودت هوا عامل دیگر جلوگیری از چربی سوزی و تجمع توده‌های چربی در بدن و شکل گیری چاقی در بخش‌های مختلف و اندام‌های بدن است. از این رو فعالیت در روزهای سرد زمستان را برای جلوگیری از بروز افزایش وزن در زمستان فراموش نکنید.

 

علت چاقی در زمستان: افسردگی فصلی یا (Winter Blues)

از اساسی ترین دلایل افزایش وزن در فصول سرد بروز اختلال عاطفی فصلی یا نوعی افسردگی با نام SAD است. این اختلال در زبان انگلیسی با عنوان Winter Blues و در جامعه ما با عنوان «افسردگی فصلی» شناخته می‌شود. این نوع حاد از افسردگی با علائم پرخوری در افراد همراه است.

 

پیشگیری از چاق شدن در زمستان

 

در واقع یکی از نشانه‌های بروز افسردگی فصلی تمایل افراد به مصرف انواع کالری، کربوهیدارت‌ها، غذاهای شیرین و چرب است. همین موارد در بروز افزایش وزن و عارضه چاقی در زمستان تاثیر بسزایی دارد. این اختلال باید تحت نظارت پزشک متخصص در زمینه اختلالات روانی و فردی مطلع در زمینه برنامه غذایی رفع وجلوی بروز چاقی در زمستان گرفته شود.

در ادامه به بررسی روش‌های پیشگیرانه بروز چاقی در فصول سرد سال اشاره خواهیم داشت.

 

چگونه می‌توان از اضافه وزن در زمستان جلوگیری کرد؟

از اساسی ترین مواردی که در جلوگیری از بروز عارضه چاقی در زمستان و فصول سرد تاثیر دارد، کسب اطلاعات دقیق در خصوص دلایل بروز این مشکل در فصول سرد سال برای جلوگیری از مواجهه با این عارضه است.

در واقع بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند نقش پیشگیرانه در افزایش وزن در زمستان داشته باشد ورزش متوالی و منظم است.

 

چگونه می‌توان از اضافه وزن در زمستان جلوگیری کرد؟

 

در قدم بعدی نیز شما می‌توانید با استفاده از یک رژیم غذایی اصولی، از مصرف کالری اضافه و کربوهیدرات پرهیز کنید. نکته مهمی که در مورد سلامتی شما وجود دارد، حفظ تعادل و بهداشت روانی در زمستان است. سعی کنید با انجام امور ورزشی و همچنین نشاط‌ آور، از بروز اختلالات فصلی مثل SAD جلوگیری کنید.

همه این موارد مستلزم هوشیاری شما و اهمیت دادن به وضعیت روحی و جسمی خصوصا با شروع فصول سرد سال است.

 

برای پیشگیری از اضافه وزن در زمستان چه غذاهایی بخوریم؟

مصرف غذاهای کم کالری و مفید در فصل زمستان اساسی ترین گام در جلوگیری از بروز عارضه چاقی در زمستان است. از این مصرف مواد غذایی همانند موارد معرفی شده در این لیست را برای عدم مواجهه با افزایش وزن در فصول سرد سال توصیه می‌کنیم:

  • مواد غذایی مثل بلغور، ازجمله مواد غذایی جدانشدنی از غذاهای زمستانی هستند.
  • سوپ جو: هیچ‌چیز بهتر از یک کاسه سوپ جو داغ در زمستان نمی‌چسبد؛ مخصوصاً وقتی بدانید جو استفاده‌شده در آن به تعدیل وزن انسان تاثیر بسزایی دارد.
  • ویتامین C: منابع سرشار از ویتامین C، ازجمله مصرف پرتقال، نارنگی و آبمیوه‌ها را فراموش نکنید، اگر قرار است درطول روز از موادغذایی کم‌کالری استفاده کنید، پرتقال را به رژیم غذایی زمستانه خود اضافه کنید.
  • نان غنی‌شده: نان‌های غنی‌شده با دانه‌های آفتاب‌گردان ازجمله غذاهای مغذی و زمستانه هستند. البته می‌توان این نان‌های مغذی را در همه ماه‌های سال به دست آورد، اما استفاده از آنها درطول زمستان به علت ویتامین‌های B و E تخمه آفتاب‌گردان بهتر است.
  • جگر: منبعی سرشار از پروتئین است و ویتامین‌های A و B12 را با خود به همراه دارد. اضافه‌کردن کباب جگر به رژیم غذایی زمستانه می‌تواند یک انتخاب عالی برای جلوگیری از بروز چاقی در زمستان دانست.

شما برای جلوگیری از افزایش وزن در زمستان و عدم مواجهه با چاقی در فصول سرد سال باید بر تناسب اندام و وضعیت روحی خود تسلط و توجه داشته باشید. اگر از انواع قرص لاغری یا چاقی گیاهی برای کاهش وزن استفاده می‌کنید حتما با مشورت پزشک رژیم غذایی مخصوصی برای گذراندن شش ماه سرد سال تنظیم و با توجه به آن عمل کنید.

 

پیشگیری از اضافه وزن در زمستان چه غذاهایی بخوریم؟

 

از آنجایی که کاهش وزن به دلایل بیان شده در زمستان سخت است، بنابراین نسبت به کالری‌های مصرفی، بی تحرکی یا مشکلات عصبی‌تان حساسیت لازم را داشته تا با مشکل افزایش وزن در زمستان مواجه نشوید. چرا که کم کردن وزن اضافه شدن چندان راحت نیست و چالش‌های خاص خود را به همراه دارد.

 

از     رای
6.3