phone

09120304263

09197142162  

چگونه نوشیدن آب بیشتر می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ (هیدراتاسیون Hydration)

    
تعداد بازدید: 730
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/13

احتمالاً بیش از یک بار این موضوع را شنیده‌اید یا سؤال کرده‌اید: آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند؟ پاسخ کوتاه این است که بله، نوشیدن آب به افزایش متابولیسم شما کمک می کند، بدن شما را از مواد زائد پاک می کند و به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند. همچنین، نوشیدن آب بیشتر باعث می‌شود وزن اضافی تان را کاهش دهید.

 مراحل لاغری شدن با نوشیدن آب

مرحله 1: قبل از غذا آب بنوشید

از آنجایی که آب یک سرکوب کننده اشتها است، نوشیدن آن قبل از غذا باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید، بنابراین مقدار غذایی که می خورید را کاهش می دهد. نوشیدن آب قبل از غذا منجر به کاهش متوسط ​​75 کالری در هر وعده غذایی می‌شود. نوشیدن آب قبل از یک وعده غذایی در روز باعث می شود سالانه 27000 کالری کمتر دریافت کنید. حساب کنید: فقط با نوشیدن آب، سالانه حدود چهار کیلوگرم وزن کم می کنید!

 

مرحله 2: نوشیدنی های پر کالری را با آب جایگزین کنید

نوشابه ها و آبمیوه ها را حذف کنید و آنها را با آب جایگزین کنید تا به کاهش وزن کمک کنید. اگر فکر می کنید آب مزه کسل کننده ای دارد، یک تکه لیمو به آن اضافه کنید. یک لیوان آب با لیمو یک دستور العمل برای کاهش وزن موفق است زیرا پکتین موجود در لیمو به کاهش هوس غذایی کمک می کند. اگر همچنان فکر می کنید آب واقعا به کاهش وزن کمک نمی کند؟ فقط برای چند هفته نوشیدنی های شیرین را کنار بگذارید و تفاوت را ببینید.  

 

مرحله 3: آب سرد یخ بنوشید

نوشیدن آب سرد خنک به افزایش متابولیسم شما کمک می کند، زیرا بدن شما باید برای گرم کردن آب بیشتر فعالیت کند، بنابراین فقط با نوشیدن آب کالری بیشتری می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند. بعلاوه، آب سرد خنک بسیار طراوت‌بخش‌تر از آب دمای اتاق است.

 

مرحله 4: به باشگاه بروید

از آنجایی که نوشیدن آب به جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک می کند و مفاصل شما را روان نگه می دارد، می توانید طولانی تر و سخت تر ورزش کنید.

مرحله 5: مطمئن شوید که آب به میزان کافی می نوشید

اگر واقعاً می‌خواهید آبی که می‌نوشید به کاهش وزن شما کمک کند، باید از قانون «۸×۸» که توسط اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌شود، پیروی کنید: برای کاهش وزن و حفظ وزن ایده‌آل، روزانه هشت لیوان آب بنوشید. اگر زیاد ورزش می کنید یا زیاد عرق می کنید، ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتری داشته باشید، یا اگر نوشیدنی های دیگری مانند چای گیاهی می نوشید، آب کمتری بنوشید (البته مطمئن شوید که آنها بدون کافئین هستند)

از طرفی مقدار آب مورد نیاز شما به اندازه، وزن و سطح فعالیت شما بستگی دارد.

 

چگونه متوجه  شوید که آب کافی دریافت می کنید؟

 یک قانون کلی این است که بعد از رفتن به دستشویی، توالت را چک کنید. اگر ادرار شما شفاف یا مایل به رنگ زرد روشن باشد، متوجه خواهید شد که به خوبی هیدراته شده اید. هرچه ادرار تیره‌تر باشد، نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید، به خصوص اگر هدف شما کاهش وزن باشد. اینگونه متوجه می شوید آیا به اندازه کافی برای اهداف کاهش وزن خود هیدراته می شوید یا خیر!

صرفاً انتظار برای احساس تشنگی نشانه کافی برای نیاز به نوشیدن نیست  زمانی که احساس تشنگی می کنیم بدن ما از قبل کم آب شده و به طور بالقوه برخی از عوارض را متحمل می شود. به همین ترتیب، نوشیدن ساده برای از بین بردن احساس تشنگی، بدن را به طور کامل آبرسانی نمی کند.

بنابراین بهترین شاخص هیدراتاسیون خوب رنگ ادرار است، ادرار به رنگ کم رنگ یک شاخص قابل اعتماد برای هیدراتاسیون خوب است. ادرار تیره تر نشانه مطمئنی است که بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد. عادت به نوشیدن منظم یک راه عالی برای هیدراته ماندن است.

 

لاغری با اب نوشیدن

 

10 دلیل مهم اهمیت نوشیدن آب

  • بهبود عملکرد مغز

حتی کم آبی خفیف بدن می تواند بر حافظه، خلق و خو، تمرکز و زمان واکنش تأثیر بگذارد. افزودن تنها چند لیوان آب به میزان مصرف روزانه می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد. این امر به ویژه برای افراد مسن که در معرض خطر کم آبی و اختلال در عملکرد شناختی هستند بسیار مهم است.

  • هارمونی گوارشی

بدن شما برای هضم صحیح غذا به آب نیاز دارد. بدون مقدار کافی، ممکن است حرکات نامنظم روده، گاز، نفخ، سوزش سر دل و سایر ناراحتی هایی را تجربه کنید که می تواند به کیفیت زندگی شما آسیب برساند. افزایش مصرف مایعات ممکن است به حرکت مجدد همه چیز در جهت درست کمک کند. این مورد به تجزیه فیبر محلول از رژیم غذایی شما کمک می کند تا روند هضم شما را در مسیر درست نگه دارد.

  • انرژی بیشتر

کم آبی می تواند گردش خون را کاهش دهد و بر جریان اکسیژن به مغز شما تأثیر بگذارد. کمبود مایعات همچنین می تواند باعث شود که قلب شما برای پمپاژ اکسیژن در سراسر بدن سخت تر کار کند. تمام انرژی مصرف شده می تواند باعث شود احساس خستگی، تنبلی و تمرکز کمتری داشته باشید. صرفاً با نوشیدن بیشتر H2O، از کم آبی بدن جلوگیری می‌کنید و انرژی بیشتری در طول روز خواهید داشت.

  • کاهش وزن و مدیریت آن

از آنجایی که آب احساس سیری به همراه دارد، می‌تواند به شما کمک کند در بین وعده‌های غذایی احساس سیری کنید( بجای میل کردن میان وعده ها). همچنین می تواند به افزایش متابولیسم شما کمک کند. یک مطالعه روی زنان دارای اضافه وزن نشان داد که نوشیدن یک لیوان آب اضافی قبل از هر وعده غذایی منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن، شاخص توده بدنی و ترکیب بدن می شود. آنها همچنین مصرف کلی قند، کلسترول، سدیم و چربی اشباع شده را کاهش دادند.

  • کاهش درد مفاصل

آیا می دانستید غضروف مفاصل ما تقریباً 80 درصد آب دارد؟ هیدراته ماندن به مفاصل شما کمک می کند تا به خوبی روان شوند، که با ایجاد یک "بالشتک" بیشتر بین استخوان ها به کاهش اصطکاک کمک می کند. اصطکاک کمتر به معنی حرکت نرمتر مفاصل و درد کمتر است.

  • تنظیم بهتر دمای بدن

تحقیقات نشان می دهد که وقتی بدن شما کم آب می شود، گرمای بیشتری ذخیره می کند. این مهم به نوبه خود توانایی شما را برای تحمل دمای گرم کاهش می دهد. نوشیدن آب زیاد به شما کمک می کند تا زمانی که در حین فعالیت بیش از حد گرم می شوید، عرق کنید، که به نوبه خود بدن شما را خنک می کند. این مکانیسم خنک کننده داخلی برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار مهم است.

  • پیشگیری از سنگ کلیه

سنگ های کلیه توده هایی از کریستال های معدنی هستند که در مجاری ادراری تشکیل می شوند. اگر تا به حال یکی را تجربه کرده اید، می دانید که چقدر می تواند دردناک باشد. مصرف مقادیر کافی آب در هر روز می تواند به رقیق شدن غلظت مواد معدنی در دستگاه ادراری شما کمک کند و احتمال تشکیل سنگ را کاهش دهد. آب همچنین به تخلیه باکتری های مضر از مثانه کمک می کند و می تواند به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری کمک کند. 

  • بهبود سم زدایی

مصرف آب کافی از سیستم های سم زدایی طبیعی بدن شما پشتیبانی می کند که مواد زائد و مضر را از طریق ادرار، تنفس، تعریق و حرکات روده حذف می کند. حمایت از فرآیندهای سم زدایی قدرتمند و داخلی خود می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

  • سردرد کمتر

 کاهش خفیف مایعات حتی می تواند باعث شود مغز در جمجمه منقبض شود و در برخی افراد منجر به سردرد و میگرن شود. هیدراته بودن مداوم ممکن است به کنترل سردرد کمک کند.

 

پیشنهاد بهین دارو: قرص لاغری آدیوس نیو گلد | قرص لاغری لیپو سیکس بلک | قرص لاغری جی سی | قرص لاغری ترمواسپید اکستریم | قرص لاغری آلفا اسلیم | قرص لاغری گارسینیا کامبوجیا | قرص لاغری ال کارنیتین

بدن ما چقدر اب  نیاز دارد؟

اگر می خواهید از کم آبی بدن جلوگیری کنید، به راحتی می توانید آب و غذاهای غنی از آب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. هشت لیوان در روز یک قانون آسان برای به خاطر سپردن و یک هدف کلی خوب برای تناسب اندام است.

نیازهای هیدراتاسیون هر فرد بسته به عواملی مانند سابقه پزشکی، شرایط سلامتی و هر دارویی که مصرف می شود متفاوت است. با پزشک خود صحبت کنید تا یک برنامه هیدراتاسیون شخصی ارائه دهد که نیازهای منحصر به فرد شما را برآورده کند.

هیدراتاسیون (Hydration) خوب یکی از مهمترین جنبه های رژیم غذایی است نوشیدن مایعات کافی برای حفظ سطح مایعات در بدن به اطمینان از اینکه تمام عملکردهای بدن قادر به انجام طبیعی هستند کمک می کند.

بزرگسالان باید روزانه 1.5 تا 2 لیتر مایعات بنوشند. یک لیوان معمولی حدود 200 میلی لیتر (میلی لیتر) است، بنابراین این مقدار معادل 8 تا 10 نوشیدنی در روز است. کودکان کمی کمتر نیاز دارند و باید حدود 6 تا 8 نوشیدنی در روز مصرف کنند، اما زمانی که به سن نوجوانی رسیدند نیازهای آنها مشابه بزرگسالان است. فراموش نکنید که نیاز به مایعات بسته به عوامل مختلفی از جمله سطح فعالیت بدنی و آب و هوا می تواند متفاوت باشد، بنابراین بهتر است به یاد داشته باشید که به طور منظم نوشیدنی را برای جلوگیری از تشنگی حفظ کنید. افرادی که باید مراقب باشند تا سطح مایعات آنها بالا نگه داشته می شود عبارتند از:

کودکان:  اغلب آنقدر شلوغ هستند که نمی توانند علائم تشنگی را تشخیص دهند!

خانم های باردار و شیرده: مایعات برای نوزاد و شیر مادر حیاتی است

افراد مسن: اغلب به اندازه کافی آب نمی نوشند

ورزشکاران: نیاز به افزایش منظم مایعات دارند زیرا از طریق تعریق مقدار بیشتری از دست می دهند

 

فراموش نکنید

هیدراتاسیون خوب برای سلامتی حیاتی است و بدن ما را در بهترین عملکرد خود نگه می دارد، نه تنها از نظر لاغری و کاهش وزن، بلکه سطح تمرکز ما را نیز بالا نگه می دارد. بهترین توصیه این است که یک بطری آب را در نزدیکی خود نگه دارید تا سطح مایعات را به طور مرتب افزایش دهید و تشنگی را از بین ببرید.

 

 

 

از     رای
6.3