phone

09120304263

09197142162  

خطرناک ترین عوارض کمبود وزن را بشناسید!

    
تعداد بازدید: 1218
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/16

کمبود وزن و عوارض ناشی از کمبود وزن، از سری مواردی است برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل و داشتن بدن سالم و پوستی شاداب باید به آن توجه داشته باشید. در این مقاله از سایت بهین دارو به بررسی اینکه کمبود وزن چیست و چه وزنی را برای چه اندامی کم می‌دانیم پرداخته شده است.

کمبود وزن و عوارض ناشی از آن امری است که در گذر زمان با بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی ،دفاعی و تناسب اندام همراه است. از آنجایی که ذهن بیشتر افراد به عوارض اضافه وزن و مشکلات ناشی از آن معطوف شده کمتر کسی به دنبال عوارض کمبود وزن در بدن است. اما خوب است بدانید کمبود وزن چیست و چرا عوارض کمبود وزن برای بدن خطرناک است.

در واقع قبل از اینکه بخاطر زیبایی، تناسب اندام یا هر هدف دیگری با رژیم‌های سخت به فکر کاهش وزن سریع باشید، کسب اطلاعات در زمینه کمبود وزن را در اولویت اهداف خود برای تناسب اندام و لاغری قرار دهید.

 

عوارض کمبود وزن کدامند

 

در این مطلب از سایت بهین دارو سعی داریم پس از آشنایی با ماهیت کمبود وزن به عوارض کمبود وزن و مشکلات احتمالی که در بدن افراد با کمبود وزن ناشی از رژیم‌های سخت ایجاد می‌شود اشاره داشته باشیم.  با ما همراه باشید تا علاوه بر آموزش نحوه محاسبه کمبود وزن و  شناخت شاخص BMI تاثیرات کمبود وزن خصوصا در زمان مصرف داروهای لاغری خاص یا دنبال کردن رژیم‌های لاغری و برنامه های ورزشی را بشناسید.

 

کمبود وزن چیست؟

قبل از اینکه با مفهوم کمبود وزن آشنا شوید، باید شاخص BMI یا شاخص توده بدنی و اطلاعاتی که برای انسان می‌دهد را از نظر مفهوم و نحوه محاسبه بشناشید. شاخص BMI در حقیقت فرمولی است که بر اساس قد و وزن هر فرد تعیین می‌کند آیا وزن او در محدوده نرمال است یا در محدوده ناسالم قرار دارد.

 

کمبود وزن بر اساس شاخص توده بدنی bmi

 

این محدوده ناسالم می‌تواند اضافه وزن و یا کمبود وزن باشد. فرمول به دست آوردن BMI به این‌صورت است که باید وزن خود به کیلوگرم را بر مجذور قد خود بر حسب متر تقسیم کنید.

بنابراین در پاسخ به سوال کمبود وزن چیست؟! از این منظر بررسی می‌کنیم که چنانچه با استفاده از فرمولی که گفته شد، شاخص توده بدنی فرد بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، وزن فرد در محدوده ایده آل و چنانچه کمتر از ۱۸.۵ باشد، به کمبود وزن دچار است.

 

دلایل کمبود وزن یا لاغری غیر معمول

عوامل متعددی در بروز عارضه کمبود وزن در افراد تاثیر دارد. این دلایل ممکن است در اثر ابتلا به یک بیماری، اختلالات روانی، رژیم‌های کاهش وزن سریع و مواردی از این قبیل در هر فردی بروز دهد. اما چندین مورد اساسی دلیل کمبود وزن و عدم دریافت وزن ایده‌آل علی رغم  مصرف قابل توجهی کالری است:

عواملی که سبب کاهش وزن می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • پرکاری تیروئید
  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری های خاص
  • افسردگی و اختلالات روانی

تمامی موارد بیان شده بر اساس تحقیقات بر دلایل بارز کمبود وزن ادامه دار است، اما هر فردی در زمان مواجهه با کمبود وزن علی رغم مصرف مواد غذایی کافی و سالم باید به پزشک مراجعه و دلایل آن را بصورت تخصصی پیگیری کند.

 

کمبود وزن باعث چه بیماری می‌شود؟!

بیشتر افراد بر این باورند که کمبود وزن برخلاف چاقی عوارضی ندارد؛ این تصور کاملا اشتباه است همان اندازه که اضافه وزن و چاقی بر سیستم داخلی بدن تاثیر نامطلوب داشته و سر منشا برخی بیماری‌هاست.

 

تست کمبود وزن

 

کمبود وزن و لاغری بی اندازه هم با بروز برخی مشکلات و نواقص در بدن انسان همراه است که در این بخش به برخی از این بیماری‌ها که عوارض کمبود وزن است،  اشاره خواهیم داشت.

 

شکستن استخوان‌ها در اثر کمبود وزن

یکی از عوارض کمبود وزن کودکان و بزرگسالان، شکستن راحت استخوان‌ها با کمترین ضربه‌ها است. در واقع بروز مشکلی مثل کم بودن چربی مورد نیاز برای تولید استروژن است که بر روی حفظ سلامت استخوان‌ها تاثیر داشته دلیل اصلی این عارضه است.

به‌خصوص خانم‌هایی که در سن میانسالی دچار کمبود وزن هستند، احتمال بیشتری برای شکستگی استخوان لگن دارند که حتی ممکن است سبب مرگ افراد شود.

 

کمبود وزن و آرتروز و بیماری‌های قلبی

کمبود وزن برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به آرتروز خطرناک است. چنانچه فردی که به آرتروز مبتلا است دچار کمبود وزن باشد، سه برابر بیشتر از فردی که وزن طبیعی دارد به ریسک برای مرگ در اثر بیماری قلبی، به‌خصوص در سنین میانسالی، دچار است.

 

ابتلا به افسردگی دراثر کمبود وزن

از عوارض جبران ناپذیر کمبود وزن بروز افسردگی در افرادی است که تصمیم به خودکشی گرفته‌اند، که بنا به تحقیقات انجام ۱۲ درصد این افراد را شامل می‌شود. افسردگی یکی از عوارض کمبود وزن است که ممکن است به دلیل کاهش هورمون سروتونین که عامل احساس شادی در مغز است، ایجاد شود.

 

کمبود وزن و ابتلا به بیماری ریوی

با افزایش سن در خانم‌ها، یکی دیگر از عوارض کمبود وزن که ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی، همچون برونشیت ریه و آسم است؛ بروز می‌کند. این افراد به‌صورت ارثی به کمبود استروژن دچار هستند و در نتیجه سیستم ایمنی آن‌ها دچار مشکل می‌شود.

 

سقط جنین و کاهش توده بدنی

 کاهش توده بدنی BMI که یکی از دلایل لاغری زیاد است، در بروز مشکلاتی مثل سقط جنین در بانوان باردار تاثیر دارد. در واقع احتمال سقط جنین تا ۷۲ درصد در سه ماهه ابتدایی برای افرادی که کمبود وزن دارند، افزایش یابد که به دلیل کمبود استروژن در بدن این افراد است.

کمبود استروژن که از سلول‌های چربی تولید می‌شود به خانم‌ها کمک می‌کند بارداری خود را به سلامت بگذرانند. یکی از عوارض کمبود وزن در دوران بارداری، تهوع مزمن و احساس بد است که سبب ایجاد سوء تغذیه و کم آبی شدید می‌شود و ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد.

 

کمبود وزن و ناباروری مردان

یکی از مهم‌ترین عوارض کمبود وزن در آقایان، ایجاد ناباروری است. جالب است بدانید بین‌ کمبود وزن افراد و تولید اسپرم ارتباط وجود دارد. افرادی که دچار کمبود وزن هستند، یک سوم افراد دیگر اسپرم تولید می‌کنند.

 

روش‌هایی برای درمان کمبود وزن

اولین راهکاری که برای درمان کمبود وزن می‌توان پیشنهاد داد، چکاب سالانه و بررسی وضعیت ویتامین‌ها و دیگر موارد بدن است، گاها کمبود ویتامین‌ها با کاهش اشتها همراه است، تا جایی که امکان دارد تحت نظر یک پزشک و با رژیم غذایی مناسبی در دریافت کالری مفید اقدام کنید.

 

روش ساده محاسبه کمبود وزن

 

خودسرانه نسبت به روش‌های لاغری مثل مصرف انواع قرص لاغری اقدام نکنید و اگر با تجویز پزشک از انواع قرص چاقی استفاده می‌کنید ،برنامه غذایی و ورزش مناسب برای خودتان در نظر بگیرید.

در نهایت هر آنچه که عوارض چاقی برای بدن ضرردارد، به یک باره وزن از دست دادن یا کمبود وزن بالا نیز شما را در معرض بیماری‌های خطرناکی قرار می‌دهد.

 

از     رای
6.3