phone

09120304263

09197142162  

تاثیر مصرف ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری

    
تعداد بازدید: 535
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1401/10/18

تاثیر مصرف ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری موضوعی است که در زمان دریافت رژیم غذایی برای کاهش وزن یا افزایش وزن باید به آن توجه ویژه داشت. از آنجایی که استفاده از ویتامین‌ها به حد کافی برای بدن مفید است، بنابراین در این مقاله از سایت بهین دارو به بررسی تاثیر مصرف انواع ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری افراد اشاره خواهیم داشت.

تاثیر مصرف ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری از دسته نکاتی است که افراد در هنگام دریافت رژیم لاغری یا چاقی باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشند.تاثیر مصرف ویتامین‌ها در کاهش وزن و همین طور نقش مصرف ویتامین‌ها در افزایش وزن گاها به حدی است که نمی‌توان به سادگی از دریافت اطلاعات در این زمینه گذشت.

برای افرادی که به دنبال کاهش یا افزایش وزن با انواع قرص‌های لاغری و چاقی هستند، برنامه غذایی دارند و مکمل‌های غذایی خاصی را به دنبال یک دوره درمان دریافت می‌کنند و در نهایت در یک دوره کاهش یا افزایش وزن به سر می برند، اطلاع از تاثیر مصرف ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری امری مهم است.

برخی کارشناسان خانواده ویتامین‌ها را چاق کننده می‌دانند، اما در این مقاله از سایت بهین دارو با بررسی‌های انجام شده به ویتامین‌هایی که مصرف مستقیم آن‌ها یا ترکیباتی از آن‌ها کاهش وزن را به همراه دارد نیز آشنا می‌شویم.

 

ویتامین های که باعث افزایش وزن می شوند؟

در اولین گام بررسی تاثیر ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری به آشنایی با ویتامین‌های چاق کننده می‌پردازیم، انواع ویتامینی که مصرف آن‌ها بصورت مستقیم یا غیر مستقیم شرایط جذب کالری بیشتر و چربی سازی در بدن را فراهم می‌سازد. در واقع اگر به دنبال افزایش وزن هستید نباید نقش ویتامین‌ها را در افزایش وزن و چاق شدن نادیده بگیرید.

 

کدام ویتامین چاق کننده است

 

انواع خاصی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها که به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر به افزایش وزن ایده‌آل تان برسید به دو صورت محلول در آب و محلول در چربی دسته بندی می‌شوند. این ویتامین‌ها بر اساس نوع ساختارشان هر کدام به روشی در افزایش وزن تاثیرگذارند.

 

در این بخش با چندین ویتامین چاق کننده که کمبود مصرف آن‌ها باعث کاهش وزن می‌شود، آشنا می‌شویم:

کمبود ویتامین C و B12 در کاهش وزن تاثیر داشته و اگر به دنبال افزایش وزن با ویتامین‌ها هستید، مصرف مکمل‌های این ویتامین‌ها را در لیست غذایی تان قرار دهید. از طرفی سطح پایین ویتامین B6 سطح سرتونین مغز را کاهش می‌دهد و همین موضوع بر افزایش اشتها تأثیر می‌گذارد.

در این میان می‌توان به این موضوع اشاره داشت که ویتامین D به احتمال زیاد باعث افزایش وزن نمی‌شود، زیرا افرادی که اضافه وزن دارند مقادیر کمی از این ماده مغذی در بدنشان دیده شده است.همین طور ویتامین E هم در برخی مطالعات در افزایش وزن تاثیرگذار است.

 

تاثیر ویتامین‌ها در کاهش وزن و لاغری

ویتامین‌ها را جدی بگیرید، هرگز برای از دست دادن وزن مصرف ویتامین‌ها را به دلیل افزایش اشتها یا فراهم آوردن شرایط جذب کالری و چربی کنار نگذارید. مصرف متعادل ویتامین‌ها در مواد مغذی با ایجاد تعادل و کنترل در اشتها همراه است. که همین امر می‌تواند در جلوگیری از ریزه خواری یا مصرف کربوهیدارت‌ها در فواصل زمانی کوتاه جلوگیری کند.

 

ویتامین‌هایی که باعث چاقی و لاغری می‌شوند

 

برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل در درجه اول سلامتی افراد خیلی اهمیت دارد، پس قبل از چیدن یک برنامه غذایی یا دریافت رژیم لاغری از کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن‌تان کسب اطلاع کنید. با منع خوردن برخی مواد غذایی خطرات ناشی از کمبود برخی ویتامین‌های به ظاهر چاق کننده را در بدنتان ایجاد نکنید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

یکی از مواردی که در هنگام بررسی تاثیر ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری باید به آن توجه داشته باشید، زمان مناسب برای مصرف انواع ویتامین‌ها است. گاها اینکه در رژیم غذایی صبح مصرف ویتامین داشته باشید یا ظهر یا شب در افزایش و کاهش وزن شما تاثیر دارد.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین ها

 

با در نظر گرفتن این موارد علاوه بر دریافت به موقع ویتامین‌ها می‌توانید در افزایش تاثیر ویتامین‌ها بر چاقی یا لاغری متناسب با هدف‌تان بیافزایید.

بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین زمان مصرف هر ویتامین بر اساس نوع آن به صورت زیر بیان شده است:

  • مولتی ویتامین: بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ویتامین‌ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است
  • ویتامین B کمپلکس:این ویتامین‌ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند
  • - مکمل اسیدفولیک: مصرف نوع ویتامین با سبزیجات آهن دار مثل اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو و مرکبات حبوبات و غلات سبوس‌دار به جذب بیشتر آن کمک کرده و بهترین زمان مصرف نیم ساعت قبل از خواب است.
  • - ویتامین B12: بهترین زمان مصرف این ویتامین آخرین وعده غذا (شام) است.
  • - ویتامینC:برای کمک به جذب ویتامین C، تا حدود 2 ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.
  • - ویتامین های A, D, E, K: بهترین زمان مصرف این ویتامین ها همراه با یکی از وعده های غذایی اصلی (ناهار یا شام) است.چرا که وجود مقداری چربی در غذا برای جذب این ویتامین ها ضروری است.

در حالت کلی بهترین زمان برای مصرف انواع ویتامین‌ها و انواع مولتی‌ویتامین‌ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است زیرا ویتامین‌ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند. این ویتامین‌ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند.

 

جمع بندی مقاله تاثیر ویتامین‌ها بر چاقی و لاغری

در پایان مقاله تاثیر ویتامین‌ها بر افزایش و کاهش وزن به نتیجه می‌رسیم که مصرف ویتامین‌ها و حضورشان به اندازه متناسب با وضعیت جسمانی هر فرد در رژیم غذایی امری ضروری مهم است. اما از آنجایی که بعضا افراد به دنبال کاهش وزن یا افزایش وزن برای رسیدن به یک وزن ایده‌آل هستند، اینکه تحت نظارت یک پزشک متخصص نسبت به مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های آن‌ها تصمیم بگیرید امری عاقلانه و مهم است.

اگر طالب افزایش وزن و کاهش وزن با مصرف انواع قرص‌های لاغری و چاقی هستید، در کنار رژیم غذایی و برنامه کاهش و افزایش وزن‌تان در هنگام مصرف ویتامین‌ها حتما با پزشک و مربی‌تان مشورت کنید. مصرف بی رویه ویتامین‌ها و تداخل آن‌ها با برخی مکمل‌های دارویی ممکن است سلامتی‌تان را به خطر بیاندازد.

 

از     رای
6.3